Logona Nässelschampo för dig som tappar hår

Logona Nässelschampo är värt ett alldeles eget blogginlägg. Jag har nu testat schampot under en längre period, till och från med samma resultat. Nässelschampot ger en omedelbar effekt – att jag inte tappar hår!

Jag har speciellt sett till att tvätta med schampot antingen på morgonen eller dagen innan inför en hårfärgning. Just för att jag tappar så mycket hår så fort jag borstar, tvättar eller när jag sköljer ur hårfärg ur håret. Schampot gör att jag inte tappar alls, iallafall inte mer än tio strån totalt av en hårfärgning. Det är inte illa jämfört med tre stora hårbollar i vanliga fall.

Jag brukar försöka låta schampot sitta i hårbotten en stund innan jag sköljer bort det. Det är väldigt milt så jag har inte märkt av att det försämrar hår eller hårbottens kondition. Håret blir istället rent, luftigt och glansigt. Det är lite för bra för att vara sant! Men så finns det en hake, effekten sitter i ca 1-1.5 dag. Sen tappar jag lika mycket hår som alltid… Jag tvättar mitt hår en gång i veckan, så jag överväger att börja tvätta håret oftare för att jag tappar så otroligt mycket hår just nu. Jag ger Logona nässelschampo toppbetyg. Ihop med Grön lyckas balsam blir håret superfint!

Här slutar produktrecensionen av nässelschampot. Då många lider av håravfall tänkte jag dela med mig min historia. Jag hoppas att detta kan vara till någons hjälp.

Det är viktigt att komma ihåg att Logona nässelschampo inte ”botar” orsaken till själva håravfallet. Om man tappar ovanligt mycket hår, då har det alltid en orsak. I mitt fall handlar det om stress och järnbrist. Vid plötslig stress (ex. traumaupplevelse) eller långvarig stress förbrukas vissa vitaminer och mineraler extra mycket. Kroppen får också svårare att uppta dessa från maten vi äter. B vitaminer, magnesium och järn är några att nämna. Även amning gör att man kan bli tömd på viktiga mineraler och vitaminer.

Jag tog mitt håravfall väldigt allvarligt för ett år sedan. Det blev som en varningssignal för min hälsa. Jag tog tag i stressen (långvarig oro och stress) och började fylla på mitt förråd av vitaminer och mineraler. Trots detta blev det ingen skillnad, utan jag tappade ännu mer hår. För någon månad sedan fick jag mitt håravfall utrett av en läkare (tack universum för att jag hade så mycket hår förut, annars hade jag varit extremt tunnhårig nu).

Man kan ha svamp eller liknande i hårbotten som orsakar kraftigt håravfall, men då är det fläckvis håravfall. Sedan finns det sjukdomar (som ej har med hårbotten att göra) som bieffekt kan orsaka kraftigt håravfall. Dessa sjukdomar kunde läkaren utesluta, då mina prover såg bra ut. Alla mina värden var på topp, så jag är frisk som en nöt. Järnet var förvisso lite lågt, men fortfarande inom gränserna. Så det som finns kvar är alltså stress som då orsakar jämnt håravfall och inte fläckvis.

Eftersom jag inte stressar längre förstod jag inte varför jag fortfarande tappar så mycket hår. Läkaren menade att dålig sömn också är en form av stress. Problemet med mig är att jag är en nattuggla, jag kan bara inte lägga mig i tid. Jag mår bäst av minst 8 helst 9 timmars sömn. Men så som det sett ut senaste åren så sover jag 6-6.5 h per natt. Alla är olika, vissa klarar sig på mindre sömn, andra inte. Dessutom märker jag att jag tappar kopiösa mängder hår efter en menstruation, så jag tror ändå att järnbristen är en del av boven i dramat. Så nu knaprar jag järntabletter och tampas med sömnen. Tips till alla som mår illa av järntabletter. Ta dem 15-30 min. innan en rejäl måltid (kvällsmaten).

Ni som har haft eller fortfarande lider av håravfall. Dela gärna med er historia och tips!

8 reaktioner till “Logona Nässelschampo för dig som tappar hår”

  1. Om du har järnbrist kan det vara fint att inte bara testa att ha nässla i håret utan också äta det som tillskott (nässelpulver) elr gå ut och plocka det nya nässlorna som kmr i vår och göra nässelsoppa. Nässlor innehåller en massa klorofyll vitaminer,mineraler. Jag får lätt järnbrist efter mens och mitt järnvärde ligger ofta på gränsen vilket gör mig väldigt trött och tappar också mycket hår periodvis (som tur är har jag också tjockt hår men som du säger känns det inget vidare att tappa hår och det är ju också ett tecken på att kroppen inte får exakt vad den behöver.) Jag har ätit nässelpulver regelbundet några månader och det blev bättre tyckte jag. Blev betydligt piggare även efter mens och tappade inte lika mycket hår.

    1. Tack för tipset! Jag dricker mycket nässelte men helt klart bättre att äta det istället. Måste definitivt prova!

  2. Apotekets järntabletter (som läkare skriver ut) ger tyvärr ofta magbesvär… Därför använder jag järntabletter inköpta på nätet eller ifrån hälsokostaffären, t.ex. Thorne’s Iron Bisglycinate (som är bundet till en aminosyra) och är skonsamma för magen. Tycker att dessa fungerar bra och har höjt mitt järnvärde till bättre nivåer.

    Ett tips vore kanske att addera några droppar ekologisk eterisk olja såsom rosmarin och geranium i schampot. Dessa oljor är bl.a. bra för cirkulationen i hårbottnen, för att stoppa håravfall samt för att stimulera hårväxt. Jag har inte provat detta än, men eftersom jag själv både har torr hårbotten, mjäll och håravfall vore det nog värt att testa!

    1. Jag har provat olika järntabletter med ungefär samma resultat. Det som gjorde störst skillnad för mig var när jag tog dem 15-30 minuter innan en rejäl måltid (kvällsmiddagen för min del). Då får jag inga besvär alls. Jag tar de starkaste Niferex.

      Tack för tipset med rosmarin och geranium. Jag har dock turen att inte ha problem med att håret växer. Jag har en massa korta strån som sticker ut så fint 😀 Det jag tappar växer ju ut igen och det som jag inte tappar växer snabbt. Det är ju ”bara” det att jag inte får behålla håret. Läkaren sa dock att jag inte kommer att bli skallig pga detta. Det är ju alltid något….

  3. Intressant läsning! Ska testa shampoot på min pojkvän som tyvärr har oddsen emot sig. Min frisör har sagt att vår hårkvalitet blir sämre med åren och att man hade som bäst hår som liten. Jag gillar också att sitta uppe och sover ofta ca sex timmar. Mitt tips är helt enkelt att man sätter upp en tid för sig själv, t ex: kl 22 ska jag avsluta det jag gör och sikta på att vara i säng kl 22.30! Skönt att sätta upp tiden för att göra nåt man tycker om (t ex utföra sin kvällsrutin för ansiktet!) som innebär att man inte sitter vid dator eller mobil.

    1. Hoppas att schampot kan hjälpa din pojkvän! Ang. sömnen är jag en sådan som gärna snoozar på morgonen. På kvällen är det ännu värre. Sängdags klockan 22:00 nallar jag på och sen går det bara utför. Tiden går snabbt om kvällarna, min hjärnaktivitet är på topp, jag får så många idéer och otålig som jag är så kan inget vänta till dagen efter. Nu går jag åtminstone och lägger mig runt 23 och ibland mycket tidigare nu. Förut var det mer runt/efter midnatt…

  4. Under mina graviditeter har jag kämpat med mitt järnvärde och har testat alla möjliga tillskott. Det har inte spelat någon roll om jag har tagit tablett eller kapsel i samband med måltid eller om det har varit tillskott köpt på apotek eller i hälsokostaffär. Efter en halvtimme spydde jag. Det som till slut funkade var siderAL forte. Kände inte av några biverkningar alls och järnbristen försvann snabbt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *